środa, 16 listopada 2016

Chleb orkiszowy 2

Dzis zrobiłam chleb orkiszowy z dwóch typów maki orkiszowej czyli z 2000 i 700 (ostatnio więcej piekę właśnie chleba orkiszowego bo jest to co prawda tez pszenica ,ale orkisz ma mniej glutenu niż pszenica).
Dzis podzieliłam maki dość "sprawiedliwie"tj dałam ich pol na pol.

Do swojego chlebka zużyłam :
250g maki orkiszowej typ 2000
250g maki orkiszowej typ 700
2 łyżki soli
2 łyżki oliwy
25g drożdży świeżych (lub jak ktoś nie ma to paczuszka czyli 8g drożdży instant)
1 łyżka miodu
100ml wody
1 łyżeczka maki
1 łyżeczka cukru
ok.250 ml wody (cieplej nie za gorącej)

Ja już wykonanie chlebków na drożdżach robię można powiedzieć ze rutynowo ,czyli według znanego schematu .
W 100ml wody rozpuszczam drożdże (czy to świeże czy suszone)dodaje do tego łyżeczkę maki i łyżeczkę cukru i czekam ,aż owe drożdże mi podwoja swoja objętość .
Maki odmierzam na wadze i wsypuje do miski ,następnie dodaje 2 łyżeczki soli i 2 łyżki oliwy oraz 1 łyżkę miodu i urośnięty rozczyn drożdży ,a na końcu dodałam wody (tyle ile wchłonęły maki,u mnie było to ok.250ml ) .
Nic nie dodawałam tym razem do środka (bo sobie rodzinka nie życzyła ,oni lubią jak nic nie dodam ,ja co prawda nie za bardzo taki bez słonecznika albo nawet bez siemienia nie za bardzo lubię chleb ,ale co tam od czasu do czasu mogę zrobić i taki bez żadnych dodatków chleb????).
Wymieszałam wszystko to drewniana łyżką ,a jak się już nie dało to ręką .
Wymieszany chleb odstawiłam w cieple miejsce na 1 h(jedna godzinę) do wyrośnięcia.
Po tym czasie jak chleb podwoił swoja objętość ,w misce zaczęłam go odgazowywać (można na ciasto na chleb położyć na stół lub stolnice ,co kto ma ?) i kilka razy dobrze pozagniatać .
Keksówkę wyłożyłam papierem do pieczenia i wrzuciłam tam swój chleb i następnie z keksówką odstawiłam do wyrośnięcia na kolejne 30 minut.(tym razem nawet nie pozwolono mi na posypanie jakimiś ziarnami na wierzchu ,miał chleb być bez dodatków w środku jak i na zewnątrz).
Nagrzałam swój piekarnik na 200C i po 30 minutach wyrastania chleba wstawiłam chleb do piekarnika ,najpierw na 200C i 15 minut ,później zmniejszam na 180C i tak piekę 35-40 minut,a następnie wyjmuje keksówkę z piekarnika wyjmuje papier do pieczenia razem z chlebem i ponownie wstawiam chleb do piekarnika ale już tylko z papierem i na dopieczenie ustawiam na 150C i na 15 minut.
Po wyznaczonym czasie wyłączam piekarnik i w tym "ciepełku" trzymam jeszcze chleb tak z 30 minut ,a następnie kładę go na kratce do pieczenia i czekam aż chleb całkowicie wystygnie.




Zycze smacznego





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Drukuj

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...