środa, 8 lutego 2017

Kapusta czerwona gotowana

Ja osobiście kapustę czerwona czy jak to zwą na śląsku kapustę modra bardzo lubię i od czasu do czasu gości w moim domu .
Przepis na nią wyniosłam z domu tak mnie  owa kapustę nauczyła robić mama ,może dlatego ze ta kapusta zawsze gościła na naszym wigilijnym stole podawana do smażonego karpia.


Do przygotowania kapusty czerwonej gotowanej potrzeba nam będzie:
1 średnia kapusta czerwona (jak ktoś za nią nie przepada ,ale jednak chciałby ja zrobić to musi kupić mala główkę czerwonej kapusty,ale to chyba jest logiczne?)
1 jabłko
woda
ocet może tez być ocet jabłkowy
cukier
sol

Na samym początku trzeba posiekać owa kapustę(a ponieważ ja tej czynności nie lubię robić to zawsze zlecam ta czynność komuś innemu w domu,kto akurat nie ma co do "roboty"i snuje się po domu).
Posiekana czerwona kapustę wkładam do miski i posypuje trochę sola(tak samo zresztą robię z białą kapusta jak chce ja użyć np. do surówki,a to po to żeby zmiękła) choć czerwona słabo "mięknie" to tak trzymam ja ok.1-1,5-2h zależnie ile mogę jej pozwolić mięknąć(najczęściej jest to tak w moim przypadku ,ze rano(tak gdzieś ok.10 godziny) proszę o skrojenie i do 12-13 kiedy zaczynam robić kapustę na obiad już owa kapusta jest taka bardziej miękka.
W małym garnuszku wlewam wody tak ok.szklanki i do tego dolewam ocet tak ok.1/4 szklanki (ja to już robię na oko wiec trudno mi napisać ile tego octu tu trzeba wlać ,to połączenie wody z octem ma kapustę nie ukisić ,ale przywrócić jej na powrót jej ładny czerwony kolor ,jaki straciła podczas gotowania,wiec tego octu tu nie musi być dokładnie wymierzone ) i gotuje wodę z octem tak z 5 minut od chwili zagotowania,a następnie odstawiam na bok ,aby woda ostygła (coś tak samo jak gotuje zalewę do matiasów).
W garnku gotuje wodę tak tylko tyle, aby przykryło dno (myślę ze będzie tu ze szklanka tej wody,ja nie daje więcej wody do gotowania żadnej kapusty bo moim zdaniem jest to zbyteczne ,gdyż w tak malej ilości wody kapusta nigdy mi się jeszcze nie przypaliła) i można dodać z łyżeczkę masła (jeśli ktoś nie ma w zwyczaju dodawać tłuszczu to niech nie dodaje).
Gotuje kapustę do miękkości (jeśli ktoś lubi ja pol twarda niech ugotuje do takiego stanu) trudno napisać ile to czasu trwa ,bo jak zauważyłam wszystko zależy od tego jak stara jest nasza kapusta )czym starsza tym dłużej twarda i z jakiego pola była (mam na targu takich gospodarzy co maja chyba ciężką glebę bo warzywa korzeniowe od nich gotują się dłużej niż od innych gospodarzy).
Jak kapusta już się ugotuje to odcedzam ja na sitku nad zlewem ,aby woda w której się kapusta gotowała dobrze odciekła.
Jeszcze na durszlaku (lub sitku jak kto woli) polewam owa kapustę właśnie ta wcześniej zagotowana woda z octem ,aby kapusta na powrót odzyskała swój czerwony kolor.
Jak dobrze odcieknie wykładam ja do miski i tu doprawiam ja już tylko startym na tarce jarzynowej na grubych oczkach jabłkiem(wcześniej obranym ze skory) i doprawiam do smaku cukrem (jak kto lubi do smaku ,ale chyba z łyżeczka to będzie ok. tego cukru).
I taka prosta surówka jak czerwona kapusta gotowana już gotowa.
Niektórzy lobią ja na ciepło a inni na zimno podawać,tu już jest dowolność interpretacji podawania(ja osobiście lubię ja ciepłą,ale i zimna nie pogardzę).




Zycze smacznego




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Drukuj

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...