piątek, 31 sierpnia 2018

Chleb śródziemnomorski

Od niedawna nie jem chleba (żadnego) ale że rodzinka lubi taki domowy chlebek to od czasu do czasu zrobię im jakiś chlebek .
Dziś padło na chlebek śródziemnomorski (a dlaczego właśnie na ten chlebek?) bo będąc w sklepie osiedlowym kupiłam im chlebek śródziemnomorski i bardzo wszystkim smakował ,wiec pomyślałam dlaczego by nie zrobić takiego samego chlebka ?
Więc od pomysłu przeszłam do czynów i zrobiłam swój własny chlebek śródziemnomorski.

Składniki na chlebek śródziemnomorski:
100g maki żytniej typ 720
100g mąki pszennej typ 405
300 g mąki pszennej typ650
1/2 kostki drożdży świeżych
100 ml wody
1 łyżeczka cukru
1 łyżeczka maki
1 łyżka siemienia lnianego
1 łyżka pestek dyni
1 łyżka sezamu białego
1 łyżka nasion słonecznika
1 cebula
2 łyżki oliwy
1 łyżka soli
2 łyżki pomidorów suszonych
1 łyżka przyprawy do pizzy
2 łyżki płatków owsianych
200-300 ml wody ciepłej (nie gorącej)

Najpierw przystąpiłam do zrobienia zaczynu:100ml wody + pół kostki drożdży+łyżeczka cukru+ łyżeczka mąki wszystko to razem rozmieszałam i odstawiłam ,aby drożdże wyrosły.
Na patelni zeszkliłam 1 cebulę pokrojoną na kosteczkę(jeśli ktoś lubi cebulę to może dać większą sztukę ,jeśli nie lubi to proponuję albo dać pól główki albo jedna małą główkę).
Maki zmieszałam ze sobą dodałam do tego również siemię lniane, pestki dyni,nasiona słonecznika i sezam wszystko to wymieszałam .
Następnie do mąk dodałam wyrośnięty zaczyn i pozostałe składniki czyli ostudzoną cebulkę i pocięte pomidory suszone wyjęte ze słoika z oliwy,a także pozostałe składniki czyli płatki owsiane,przyprawę do pizzy,sól i oliwę (może być ta ze słoika od suszonych pomidorów) plus woda ciepła (tylko wodę lałam powoli i ostrożnie,wszystko zależy ile wody wchłonie mąka).
Całość starannie wymieszałam do uzyskania jednolitej kuli i w misce odstawiłam do wyrośnięcia w ciepłe ,ale nie z przeciągiem miejsce na ok. godzinę (wszystko zależy jak ładnie nam rośnie ciasto ,jeśli ładnie to proponuję już po 40-50 minutach wyjąć go z miski jeszcze trochę zagnieść ręcznie (dodając składniki ,jeśli wcześniej ich zapomnieliśmy dać).
Tak wyrobione ciasto włożyłam do brytfanki (wyłożonej papierem do pieczenia)i ponownie odstawiłam do wyrośnięcia na ok. 1h.Teraz proponuje go czymś posypać(wedle uznania ,może to być sezam ...itp).
Jak chleb już ładnie podrósł to wstawiłam go do piekarnika na 200C na 15 minut ,po tym czasie zmniejszyłam temperaturę na 180C i piekłam ok.45 minut następnie wyjęłam z blachy z papierem i tylko z samym papierem do pieczenia włożyłam chlebek ponownie do piekarnika na 150C na 10-15 minut .
Po upieczeniu nie wyjmuję od razu chlebka tylko gdzieś tak po godzinie wyjmuję chlebek na kratkę aby ostygł.

Myślę ze można jeszcze "pokombinować" z tym chlebkiem dodając jakieś śródziemnomorskie dodatki ,ale i bez "kombinowania" chlebek jest dobry .Polecam(skoro rodzinka się nim zachwyca to znaczy że jest dobry).

 Życzę smacznego

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Drukuj

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...