sobota, 4 marca 2017

Chleb wieloziarnisty

Ten chleb jest bardzo smaczny (jeśli ktoś lubi dużo ziarenek) ,ale jednocześnie jest ciężki .
Nie tylko do zrobienia(robiłam ten chleb 2 razy i sekret jego tkwi w tym ze potrzebuje sporo wody).


Do przyrządzenia chleba wieloziarnistego potrzeba nam będzie:
500g mąki pszennej tortowej typ 450
1/2 szklanki otrąb pszennych
3 łyżki ziaren dyni
3 łyżki ziarna słonecznika
3 łyżki siemienia lnianego
2 łyżki sezamu (ja dałam jedna łyżkę sezamu czarnego i jedna sezamu białego)
1 łyżka miodu
2 łyżeczki soli
2 łyżki oliwy
25g drożdży świeżych(lub 8g drożdży suszonych)
100ml wody ciepłej (nie za gorącej)
1 łyżeczka cukru
1 łyżeczka maki
ok.250-300 ml wody cieplej (nie za gorącej)

Na początku zrobiłam rozczyn w 100ml wody rozpuściłam drożdże i 1 łyżeczkę cukru oraz 1 łyżeczkę maki.
Jak drożdże podwoiły swoja objętość (po około 15-20 minutach) dodałam je do maki.
Do miski wsypałam mąkę dodałam otrąb pszennych ,miód, sól, oliwę oraz wyrośnięte drożdże wszystko to zaczęłam łyżką łączyć i powoli wlewałam wodę ciepłą mi wyszło tak ok. 300ml bo jak pierwszy raz zrobiłam ten chleb i dałam mniej wody to wyszedł mi taki "zakalcowaty" dlatego tu w tym chlebie woda jest bardzo ważna.
Mozna wszystkie ziarna dodać na wstępnym etapie zagniatania ,ale ja daje dopiero na samym końcu czyli przed wsadzeniem do keksówki.
Jeśli ktoś będzie robił moja metoda to ciasto na chleb (bez ziarenek ) mieszam wszystkie składniki i odstawiam do wyrośnięcia na 1h(jedna godzinę) .
Jak już ciasto podwoi swoja objętość to wyjmuje je na stolnice(lub na blat kuchenny) i odgazowuje tak ok.15 minut.
Wkładam je ponownie do miski i teraz dodaje wszystkie ziarna w/w i dobrze wszystko wgniatam (tych ziarenek jest sporo ,jeśli ktoś preferuje chleb mniej ziarnisty to trzeba po prostu dać mniej nasion).
Jak już wszystkie ziarna są wmieszane to ciasto na chleb wkładam do keksówki wcześniej wyłożonej papierem do pieczenia.
Na wierzchu wyrównuje mokra ręką i jeśli mam zamiar posypać czymś swój chleb to właśnie teraz posypuje go.
Ponownie w keksówce odstawiam chleb do wyrośnięcia tak ok. 30 minut.
Jak ciasto podwoi swoja objętość to wkładam go do piekarnika nagrzanego do 200C góra-dol i piekę 15minut ,a później zmniejszam do 180C i piekę 35 minut ,a następnie wyjmuje keksówkę z piekarnika i tylko z papierem do pieczenia wstawiam ponownie do piekarnika nastawionego na 150C i piekę 15 minut.
Jak chleb jest już upieczony zostawiam go w piekarniku ,aby sobie posiedział trochę w tym "ciepełku",a następnie wyjmuje i kładę na kratce ,aby całkowicie ostygł .
Chleb mi bardzo smakował także jak ktoś lubi dużo ziarenek to serdecznie polecam.
Nie wiem tylko dlaczego wyszedł taki "blady"piekłam go podobnie jak inne chlebki ,a może z jasna maka wychodzą takie "bladziutkie"???? nie za często robię z samej maki pszennej białej ,wiec jeszcze nie mam dużej wprawy w białych chlebach.




Zycze smacznego

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Drukuj

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...